Az iskola bemutatása
Az ELTE Trefort Ágoston Gyakorlóiskolát, illetve annak jogelődjét 1872-ben azzal a céllal alapították, hogy legyen egy olyan közoktatási intézmény, amely kifejezetten a leendő középiskolai tanárok felkészítésének a színtere. A gyakorlóiskola új típusú intézmény volt nemcsak a korabeli Magyarországon, de Európában is. Ezt a funkcióját azóta is töretlenül betölti, évente több mint száz tanárjelölteket bocsájtva a pályára minden évben.Az épület a VIII. kerületben található, a város középpontjában, de mégis csendes kis utcában, az iskolába belépőt rögtön megérinti a patinás múlt.
Az iskola hat évfolyamos gimnázium évfolyamonként három-három párhuzamos osztállyal, osztályonként átlagosan 32 tanulóval. A diákság létszáma 600 körül mozog, a tantestület 70 fős, közülük 42 vezetőtanár. A párhuzamos osztályok azonos, a hatosztályos gimnáziumok kerettantervére épülő helyi tanterv szerint tanulnak. Eszerint az első négy évben folyik földrajzoktatás, a 11–12. évfolyamokban lehetőség van fakultációra és érettségi felkészítő szakkörökre.A tantestület tagjai kiveszik a részüket a tanárképzés feladataiból. Vezetőtanáraink irányítják a tanárjelöltek szaktárgyi tanítási gyakorlatát, mentorként és konzulensként segítik az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot. Részt vesznek tanár szakos hallgatók alkalmassági és képesítő vizsgáin. A nem vezetőtanár kollégák is fogadnak hallgatókat és szemináriumi csoportokat óralátogatásokon és elemző megbeszéléseken.
Az iskola pedagógiai magas színvonalú oktató-nevelő munkáját a legmodernebb oktatástechnikai eszközök és egy természettudományos labor segíti. Nyelvekből, matematikából és a természettudományos tárgyakból több évfolyamon csoportbontásban folyik a tanítás. Az iskola egyedi arculatához tartoznak a környezettudatosságra és szociális készségekre nevelő programok (pl. szelektív hulladékgyűjtés, a 9. évfolyam tantervébe beépített nomádtábor, ökoiskolai tevékenységek); a sokoldalú művészeti nevelés (hangversenyélet, színjátszó fesztivál, az iskola külső arculatát formáló képzőművészeti projektek); a tehetséggondozó, országos és nemzetközi eredményeket hozó versenyfelkészítő munka.Az iskola eredményeit tükröző címek, elismerések: Európai Innovatív Iskolahálózat tagja; Örökös ökoiskola; Európai Nyelvi Díj; Deutsches Sprachdiplom (DSD) vizsgahely; ELTE Tehetségpont.
Az iskola igazgatója: Csapodi Zoltán
A tanárképzésért felelős igazgatóhelyettes: dr. Schróth Ágnes
Vezetőtanári vezérfonalunk
Amikor a hallgatók megérkeznek hozzánk, többnyire rendelkeznek a földrajz tanításához szükséges szakmai és elméleti módszertani tudással. A mi feladatunk, hogy segítséget nyújtsunk mindezek gyakorlatban való alkalmazásához tanárrá válásuk legelső, illetve a hosszú gyakorlatosok esetén a következő szakaszában. Természetes, hogy a vezetőtanár szakmaisága, módszertani kultúrája, egyénisége egyfajta példa a tanárjelöltek számára. Meggyőződésünk azonban, hogy a jelöltek dolga nem a vezetőtanár reprodukálása, utánzása. Mentori hitvallásunk, hogy a tanárjelölt szakmai fejlődéséhez mintát kell adni, de annak szolgai másolásától a hallgatót óvni kell. Az iskolai életben való eligazodásuk segítése mellett a legfőbb feladatunk, hogy ötleteket adjunk, gondolkodásra ösztönözzünk, engedjük és támogassuk őket elképzeléseik megvalósításában. Tegyük lehetővé számukra a tervezés és megvalósítás szabadságát, mivel csak így válhatnak önállóan gondolkodó, igényes, állandóan megújuló, kreatív tanárokká, alakíthatják ki a saját személyiségükhöz leginkább illő tanári magatartást.
A tanítási gyakorlat is ez alapján az elv alapján épül fel, hiszen kezdetben a jelölt látogatja az óráinkat, amit óraelemzések követnek. A tanárjelölt megpróbál egyre inkább belehelyezkedni a tanári szerepbe, ilyen szemmel megfigyelni az órákat, felidézni azokat a szakmai, pedagógiai és szakmódszertani ismereteket, amelyekre az órák tartása során szüksége lesz. Az előhospitálási szakaszban érdemes a hallgatóknak nemcsak a saját vezetőtanára szakos óráit látogatnia, hiszen jó, minél több mintát raktároz el, hogy aztán saját óráin legyen miből építkeznie. Az órák megtartása teszi ki a tanítási gyakorlat leghosszabb szakaszát, itt építi fel fokozatosan a jelölt a saját tanári személyiségét, próbálja ki az elméletben elsajátított ismereteket, sajátítja el gyakorlatban a pedagógiai folyamat számos szeletét. Ezeket az órákat is a vezetőtanárral történő megbeszélés követi, ahol a jelöltnek lehetősége van az irányított önreflexióra. A tanítási gyakorlatot az utóhospitálási időszak zárja le, amikor a hallgató újra beül az órákra, de most már egy tanár szemével nézi és elemzi ezeket. A tanórák mellett a jelöltek részt vesznek az iskolai élet számos szegmensében, kipróbálhatják szervező, koordináló tudásukat, megismerkedhetnek a földrajz szertár és a természettudományos labor eszközeivel és műszereivel.
A földrajz munkaközösség tagjai a Trefort Gimnáziumban az 1950-es évektől
Név | Szak | Az iskolában töltött idő | vezetőtanári feladatok |
---|---|---|---|
Tóth Ferenc dr. | történelem-földrajz | 1952–1975 | 1952–1975 |
Csatáry Mária | történelem-földrajz | 1957–1969 | 1957–1969 |
Götz Gusztávné | biológia-földrajz | 1959–1973 | 1965–1973 |
Legeza Pál Dénes dr. | biológia-földrajz-kémia | 1959–1969 | 1959–1969 |
Páger Sándorné | történelem-földrajz | 1959–1986 | 1959–1986 |
Németh József dr. | történelem-földrajz | 1960–1982 | 1960–1986 |
Szoboszlay Miklósné | biológia-földrajz | 1970–1979 | 1970–1979 |
Szabó Ferencné | földrajz | 1973–1987 | – |
Gombos Istvánné | rajz-technika-földrajz | 1974–1994 | – |
Vörös Lászlóné | biológia-földrajz | 1978–2005 | – |
Arday Lajosné dr. | földrajz | 1975–1993 | 1975–1993 |
Perneki Gáborné dr. | biológia-földrajz | 1982–2007 | 1982–1993 |
Stodulka Gábor | biológia-földrajz | 1993–1995 | – |
Bors József | földrajz | 1996–2000 | 1998–2000 |
Csaba Orsolya | földrajz-angol- környezettan | 2002–2010 | 2006–2010 |
Kéri András | biológia-földrajz | 1990– | 1994– |
Kis Kelemen Éva | biológia-földrajz | 1995– | 1995– |
Boronkai-Horváth Zsófia | biológia-földrajz | 2011– | 2016– |
A földrajz tantárgy helye iskola képzési rendszerében
(felmenő rendszerben, az 1993/94-es tanévtől)
Évfolyam | Heti óraszám |
---|---|
7. évfolyam | 2 |
8. évfolyam | 2 |
9. évfolyam | 2 |
10. évfolyam | 2 |
11-12. évfolyam (esetleges fakultáció) | 2 |
Földrajz vezetőtanárok
Név: Kéri András
Végzettség: biológia-földrajz szakos tanár (ELTE TTK, 1986) További képzettség: pedagógus szakvizsga ELTE PPK, 2015 Munkakör: vezetőtanár, meterpedagógus (2016-tól) Vezetőtanár: földrajz, 1995 óta E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
|
1990 óta tanítok az ELTE Trefort Ágoston Gyakorlóiskolában. Ebben az évtizedben 8 évig voltam osztályfőnök. A középiskolai földrajzoktatáson kívül 2002 és 2008 között részt vettem az ELTE földrajz szakmódszertan oktatásában, valamint jelenleg is részt veszek a környezettan szakmódszertan és néhány földrajzos speckoll tartásában. Több mint 50 egyetemi szakdolgozatnak voltam a témavezetője. Ezzel párhuzamosan 1998 óta a Budakalász Gimnázium kötelékében esti gimnáziumi tanárként a felnőttoktatásból is kiveszem a részem, de korábban voltam óraadó szakmunkásképzőben is. Több mint egy évtizedig érettségi eredményes földrajz érettségi előkészítőket tartottam, 2005 óta minden évben részt vettem az emelt szintű földrajz érettségi vizsgabizottságok munkájában. A földrajz OKTV Vizsgabizottság tagja vagyok.
Tehetséggondozó munka
Tanuló neve | Verseny | Eredmény | Év |
---|---|---|---|
Simola Rita és Varga György | Jakucs László Nemzetközi Földrajzverseny | 10. | 2014 |
Rosner Dániel | Földrajz OKTV | 11. | 2009 |
Siska Veronika | Földrajz OKTV | 42. | 2009 |
Nyári András | Less Nándor Országos Földrajzverseny | 18. | 2007 |
Farkas Ákos | Földrajz OKTV | 15. | 2004 |
Boronkai Zsófia | Földtani Örökségünk Országos Földtani Verseny | 2. | 2005 |
Farkas Ákos | Kovács János Országos Regionális Földrajzverseny | 7. | 2004 |
Tudományos/tankönyvírói munkásság
- Tankönyvírói, tananyagfejlesztői, szakértői tevékenység
- Simon, D. – Nagy, B. – Horváth, G. – Kéri A. (2008): Észak-Ázsia. In: Horváth, G. (szerk.): Ázsia. ELTE Eötvös Kiadó
- Nemerkényi A. – Horváth, G. – Simon D. – Kéri A. (2007): A Kelet-európai-síkvidék. In: Gábris, Gy. – Probáld, F. (szerk.): Európa. ELTE Eötvös Kiadó, 203–217.
- Kéri A. (2004): Az ökológiai lábnyom – egy lehetőség, hogy rádöbbenjünk: a fenntartható fejlődésnek nincs alternatívája. in: Schróth Á. (szerk): Környezeti nevelés a középiskolában. Trefort Kiadó, Budapest. 44–52.
- Schróth Á. – Kéri A. és mts (2004): Környezeti nevelés a középiskolában. Trefort Kiadó, Budapest
- Kéri A. (2005): Tantárgyak, tanórák: Földünk és környezetünk. In: Victor A. (szerk.): Iskolánk zöldítése. Magyar Környezeti Nevelési Egyesület, Budapest, pp. 93–104.
- Kéri, A. – Udvardi, E. – Juhászné – Lieb, M. (2000): Az erdő Európában − In: Vass V. – Zarándy Z. (szerk.): Európáról módszeresen tanári módszertani kézikönyv. DHV Magyarország Kft., 71–80.
- Kéri, A. (1999): Földrajz gyakorlati útmutató tanár szakos hallgatók tanítási gyakorlatához. – In: Elekes K. (szerk.): KIStanári KISokos. Soros Alapítvány, 81–110.
- Kéri, A. (1997): Vezetőtanári modell kialakítása a földrajz területén. Óramegfigyelési feladatlapok. – In: A tanári értékelés és önértékelés korszerűsítése. Soros Alapítvány, 242–279.
- Dán-magyar Környezeti Nevelési Projekt 1994–1997. A három éves projekt tankönyvi adaptáció fejlesztésére, iskolai kipróbálására, lektori munka
- Regional Environmental Centre: Green Pack/Zöld Útipakk oktatócsomag 2003 – 2004. Tanári kézikönyv, illetve cd-rom fejlesztés (http://hungary.rec.org/kiadvanyok/143/zold_utipakk)
- Egyéb publikációk és szakmai tevékenységek
- Kéri A. – Puky M. (2014): Where do study trails lead?: An overwiev on the changing role of study trails in nature conservations and environmental education. In: Zimmermann Z. – Szabó G. (szerk.): "II. Sustainable development in the Carpathian Basin" international conference: Book of abstracts. Budapest: pp. 19–20. (ISBN: 978–963-269-455-9) Budapest, Magyarország, 2014.12.11–2014.12.12.
- Kéri A. – Puky M. (2012): Kétéltűek az utakon: probléma és lehetőség. Kapcsolódási pontok a környezeti neveléshez és a közoktatáshoz III. Herpetológiai Előadóülés pp. 11. A Magyar Természettudományi Múzeum, a Magyar Biológiai Társaság Állattani Szakosztálya és a Magyar Madártani- és Természetvédelmi Egyesület Kétéltű- és Hüllővédelmi Szakosztálya szervezésében. Budapest, Magyar Természettudományi Múzeum, 2012. 03. 27.
- Móga J. – Kiss K. – Szabó M. – Kériné Borsodi A. – Kéri A. – Mari L. – Knáb M. – Iván V. (2013): Hazards and Landscape Changes (Degradations) on Hungarian Karst Mountains Due to Natural and Human Effects. Journal Of Mountain Science 10:(1) pp. 16–28. IF: 1.000
- Móga J. – Mari L. – Kiss K. – Kériné Borsodi A. – Kéri A. – Knáb M. – Csüllög G. (2012): Antropogén hatások vizsgálata a Baradla-barlang vízgyűjtő területének epikarsztos rendszerében. Karsztfejlődés XVII. pp. 179-198.
- Móga J. – Kiss K. – Szabó M. – Kériné Borsodi A. – Kéri A. – Mari L. – Knáb M. – Iván V. (2011): Természeti és antropogén hatások vizsgálata a Tapolcai-karszt epikarsztos rendszerében. Karsztfejlődés 16: pp. 185-201.
- Knáb M. – Kiss K. – Kéri A. – Palatinszky M. – Tóth E. – Márialigeti K. – Móga J. – Borsodi A. (2010): Hazai epikarszt rendszerek kisvizeinek vízkémiai és mikrobiológiai jellemzése, biológiai minősítése. In: Hidrológiai Közlöny 90: pp. 60–62.
- Kéri A. – Ódor O. (2008): Tapasztalatok a csoportmunka készségfejlesztő hatásáról a földrajzi övezetesség tanítása kapcsán. A földrajz tanítása, Szeged, XVI. évf. 1.
- Kéri A. – Nagy T. (2007): Diszlexiások a földrajzoktatásban - tapasztalatok egy speciális szerepkörű középiskolában. A földrajz tanítása, Szeged, XV. évf. 3. pp. 7–12.
- Kéri A. (2002): A biológiai vízminősítés szerepe a környezeti nevelésben − In: Schróth Á. (szerk.): Válogatás a középiskolai „Környezeti nevelés” területeiből − Tanulmányok Magyarország és az Európai Unió természetvédelméről. TEMPUS Institutional Building Joint European Project. 81–96.
- Kéri A. (2002): A természetvédelmi mentőakciók és szerepük a környezeti nevelésben. − in: Schróth Á. (szerk.) Válogatás a középiskolai „Környezeti nevelés” területeiből − Tanulmányok Magyarország és az Európai Unió természetvédelméről. TEMPUS Institutional Building Joint European Project. 151-174.
- Kéri A. (1999): Vezetőtanári modell kialakítása a földrajz területén, különös tekintettel a kooperatív módszerekre – In:Természettudományi szakmódszertanosok 3. országos találkozója, KLTE, Debrecen pp. 22–23.
- A civil természetvédelem az életem része, a Varangy Akciócsoport Egyesület elnöke vagyok.
Az elmúlt 4 évben irányított hallgatók
Név | Gyakorlat típusa | A gyakorlat ideje | Vezetőtanár/mentor/konzulens |
---|---|---|---|
Csizmazia Orsolya | szaktárgyi tanítási gyakorlat |
2012/13. tanév tavaszi félév |
vezetőtanár |
Paroda Anita | szaktárgyi tanítási gyakorlat |
2012/13. tanév tavaszi félév |
vezetőtanár |
Tóth Katalin | szaktárgyi tanítási gyakorlat |
2013/14. tanév őszi félév |
vezetőtanár |
Toldy Emese | szaktárgyi tanítási gyakorlat |
2013/14. tanév őszi félév |
vezetőtanár |
Szemethy Tamás | egyéni összefüggő szakmai gyakorlat |
2013/14. tanév őszi félév |
konzulens |
Boros Zsófia | szaktárgyi tanítási gyakorlat |
2014/15. tanév tavaszi félév |
vezetőtanár |
Haluska Csaba | szaktárgyi tanítási gyakorlat |
2014/15. tanév őszi félév |
vezetőtanár |
Balázs Árpád | szaktárgyi tanítási gyakorlat |
2014/15. tanév őszi félév |
vezetőtanár |
Bánfalvi Attila | egyéni összefüggő szakmai gyakorlat |
2014/15. tanév tavaszi félév |
mentortanár |
Szládik Aliz | szaktárgyi tanítási gyakorlat | 2015/16. tanév őszi félév | mentortanár |
Horváth Roland | szaktárgyi tanítási gyakorlat | 2015/16. tanév őszi félév | mwntortanár |
Rada Szilvia | egyéni összefüggő gyakorlat | 2015/16. tanév tavaszi félév | mentortanár |
Név: Kis Kelemen Éva
Végzettség: biológia-földrajz szakos tanár (ELTE TTK, 1986) További képesítés: - Munkakör: tanár, vezetőtanár Vezetőtanár: földrajz, 1995-től E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. |
A tanári diploma megszerzése után a Balassi Bálint Nyolcévfolyamos Gimnázium (akkor még Fürst Sándor Gimnázium) tanára lettem. Mindkét szakom tanítása mellet két osztály vezetője is voltam.1995-től dolgozom az ELTE Trefort Ágoston Gyakorlóiskolában földrajz vezetőtanárként. Magam is itt tanultam a tanítást, s az évek alatt felhalmozott tapasztalataimat, megszerzett ismereteimet itt osztom meg tanárjelöltjeimmel. Szaktárgyam mellett környezettan szakos tanárjelöltek tanítási gyakorlatát is vezettem. Munkám része az iskolai ” Egészségnevelés modul” szervezése és vezetése, valamint rendszeresen vettem részt a földrajz emelt szintű tantárgyi bizottságban kérdező és javító tanár tanárként.
Tehetséggondozó munka
Tanuló neve | Verseny | Eredmény | Év |
---|---|---|---|
Varga György | Földrajz OKTV | 1. | 2013 |
Varga György | Less Nándor Országos Földrajzverseny | 1. | 2013 |
Varga György | Less Nándor Országos Földrajzverseny | 10. | 2012 |
Varga György | Less Nándor Országos Földrajzverseny | 1. | 2011 |
Uzonyi Anna, Varga György, Zanathy-Pintér Anna | Curie Kárpát-medencei Környezetvédelmi Emlékverseny | 13. | 2010 |
Buskó Tibor | Ki Miben Tudós? | 4. hely | 1992 |
Tudományos/tankönyvírói munkásság
Az elmúlt 4 évben irányított hallgatók
Név | Gyakorlat típusa | A gyakorlat ideje | Vezetőtanár/mentor/konzulens |
---|---|---|---|
Kollár Artúr | szaktárgyi tanítási gyakorlat |
2012/13. tanév tavaszi félév |
vezetőtanár |
Szemethy Tamás | szaktárgyi tanítási gyakorlat |
2012/13. tanév tavaszi félév |
vezetőtanár |
Schweininger Péter | szaktárgyi tanítási gyakorlat |
2012/13. tanév tavaszi félév |
vezetőtanár |
Horváth Attila | szaktárgyi tanítási gyakorlat | 2015/16. tanév őszi félév | vezetőtanár |
Tolnai Viktória | szaktárgyi tanítási gyakorlat | 2015/16. tanév őszi félév | vezetőtanár |
Visy István | szaktárgyi tanítási gyakorlat | 2015/16. tanév tavaszi félév | vezetőtanár |
Böjti Renáta | egyéni összefüggő szakmai gyakorlat | 2015/16. tanév tavaszi félév | mentortanár |
Név: Boronkai-Horváth Zsófia
Végzettség: biológia-földrajz szakos tanár (ELTE TTK, 2011) További képesítés: mentorpedagógus szakvizsga folyamatban (PPKE BTK, 2015–2017) Munkakör: tanár, laboráns tanár, vezetőtanár, diákönkormányzat munkáját segítő tanár Vezetőtanár: földrajz, 2016 óta E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. |
Az utolsó egyetemi félévem közben kezdtem földrajzot tanítani a Trefort Gimnáziumban, ismerős és szeretett terepen, ahova 6 évig jártam és ahol a tanítási gyakorlatomat is végeztem. 2012 óta a diákönkormányzat munkáját segítve részt veszek az iskolai diákprogramok szervezésében. Az Öveges laborpályázat keretein belül részt vettem tanulói munkafüzetek és tanári segédanyagok írásában, az új természettudományos laboratórium megépülése óta a laboránsi munkába is besegítek. A földrajz iránt érdeklődő diákoknak szakkört tartok, illetve versenyekre készítem fel őket.
Tehetséggondozó munka
Tanuló neve | Verseny | Eredmény | Év |
Magyar Laura – Kereszturi Dóra | Kövesd a kutatókat! Kárpát-medencei földrajz verseny | 5. | 2014 |
Rácz Imre | OKTV | 39. | 2015 |
Magyar Laura – Kereszturi Dóra | Kövesd a kutatókat! Kárpát-medencei földrajz verseny | 5. | 2016 |
Tudományos/tankönyvírói munkásság
1. Tankönyvírói, tananyagfejlesztői, szakértői tevékenység
- Boronkai-Horváth Zs. (2014): Természetföldrajz munkafüzet 5-6. osztályos diákoknak (Mérj, vizsgáld meg, kísérletezz! Természettudományok, környezeti vizsgálatok komplex és interaktív módon az ELTE Trefort Ágoston Gyakorlóiskolában) TÁMOP-3.1.3-11/1-2012-0005)
- Boronkai-Horváth Zs. (2014): Tanári segédanyag az 5-6. osztályos természetföldrajz munkafüzethez (Mérj, vizsgáld meg, kísérletezz! Természettudományok, környezeti vizsgálatok komplex és interaktív módon az ELTE Trefort Ágoston Gyakorlóiskolában) TÁMOP-3.1.3-11/1-2012-0005)
- Boronkai-Horváth Zs. (2014): Környezetvizsgálati szakköri munkafüzet 7-8. osztályos diákoknak (Mérj, vizsgáld meg, kísérletezz! Természettudományok, környezeti vizsgálatok komplex és interaktív módon az ELTE Trefort Ágoston Gyakorlóiskolában) TÁMOP-3.1.3-11/1-2012-0005)
- Boronkai-Horváth Zs. (2014): Környezetvizsgálati szakkör – tanári segédanyag a 7-8. osztályos szakköri munkafüzethez 2014. (Mérj, vizsgáld meg, kísérletezz! Természettudományok, környezeti vizsgálatok komplex és interaktív módon az ELTE Trefort Ágoston Gyakorlóiskolában) TÁMOP-3.1.3-11/1-2012-0005)
- Boronkai-Horváth Zs. (2014): Természetföldrajz témanapok munkafüzet 2014. (Mérj, vizsgáld meg, kísérletezz! Természettudományok, környezeti vizsgálatok komplex és interaktív módon az ELTE Trefort Ágoston Gyakorlóiskolában) TÁMOP-3.1.3-11/1-2012-0005)
- Boronkai-Horváth Zs. (2014): Biológia szakköri munkafüzet 9. osztályos diákoknak 2014. (Mérj, vizsgáld meg, kísérletezz! Természettudományok, környezeti vizsgálatok komplex és interaktív módon az ELTE Trefort Ágoston Gyakorlóiskolában) TÁMOP-3.1.3-11/1-2012-0005)
2. Egyéb publikációk és szakmai tevékenységek
Szabó M. – Móga J. - Borsodi A. – Kiss K. - Kéri A. – Hajduné – Knáb M. – Boronkai Zs.: Környezetileg érzékeny karszttavak komplex vizsgálata – In: IX. Kárpát-medencei Környezettudományi Konferencia: 2013. június 13-15., Miskolc, Magyarország (Miskolci Egyetem Műszaki Földtudományi Kara, 2013.) pp. 143–154.