AZ ELTE TTK FFI FÖLDRAJZ SZAKMÓDSZERTANI TANKÖNYVEINEK ÁTTEKINTÉSE
Makádi Mariann: A földrajztanítás alapjai 1. Mielőtt tanítani kezdene... (ELTE TTK FFI, Budapest, 2020, 179 p.)
DOI: https://doi.org/10.21862/978-963-489-204-5
http://geogo.elte.hu/images/A_Foldrajztanitas_modszertani_alapjai.pdf
- A földrajz mint iskolai tantárgy
- A magyarországi földrajztanítás története
- Személyiségek a magyar földrajztanításért
- Tantervelmélet és a földrajz
- A földrajztanítás szemléleti kérdései
- A tanulási folyamat
- Szervezeti és munkaformák
Makádi Mariann: A földrajztanítás alapjai 2. Hogy tudatosan végezze... (ELTE TTK FFI, Budapest, 2020, 233 p.)
DOI: https://doi.org/10.21862/978-963-489-223-6
http://geogo.elte.hu/images/Foldrajztanitas_modszertani_alapjai_2.pdf
- A térszemlélet alakítása
- Az időszemlélet alakítása
- Földrajztanítás szóbeli alapokon (szóbeli módszerek, prezentálás)
- Tanítás-tanulás taneszközökkel (tankönyv-, atlasz-, munkafüzethasználat)
- Földrajztanítás vizuális alapokon (ábra-, kép-, film-használat)
- Interaktív földrajztanítás-tanulás (applikálás, modell-, animáció- és szimulációhasználat, gamifikáció, hálózati tanulás)
- Felkészülés a földrajztanításra
Makádi Mariann: Tevékenykedtető módszerek a földrajztanításban (ELTE TTK FFI, Budapest, 2015, 184 p.)
DOI: https://doi.org/10.21862/978-963-284-669-9
http://geogo.elte.hu/segedanyagok/tankonyvek/50-tevekenykedteto-modszerek-a-foldrajztanitasban
- Szemléletváltás a földrajztanításban
- Az együttműködő földajztanítás-tanulás
- Élménypedagógiai módszerekkel a földrajzi tudásért (dráma- és médiapedagógia)
- A kutatástól a felfedezésen át a tudományos kutatásig (probléma, dizájn-, kutatásalapú és felfedező tanulás)
- Földrajzi tudásszerzés projektekben
- Földrajzi tudásszerzés digitális környezetek támogatásával
Makádi Mariann: Kompetenciafejlesztő földrajztanítás (ELTE TTK FFI, Budapest, 2015, 76 p.)
DOI: https://doi.org/10.21862/978-963-489-099-7
http://geogo.elte.hu/images/Kompetenciafejleszto_foldrajztanitas.pdf
- A tanulói készség- és kompetenciafejlesztés rendszere
- Az intellektuális kompetenciák fejlesztése földrajztanulással
- Természettudományos kompetencia fejlesztése földrajztanulással
- A társadalmi kompetenciák fejlesztése a földrajztanítás-tanulás folyamatában
- A kommunikációs kompetenciák fejlesztése földrajztanulással
- A tanulási kompetenciák fejlesztése a földrajz tanítás-tanulási folyamatában
Makádi Mariann – Angyal Zsuzsanna – Mari László – Seres Zoltán – Csizmadia Dóra: Terepi tanulás. Terepi szakmódszertani esettanulmányok a földrajz és a természettudomány-környezettan tanárképzéshez (ELTE Eötvös Loránd Tudományegyetem TTK, Budapest, 2024, 327 p.
DOI: https://doi.org/10.21862/978-963-489-710-1
Makádi Mariann: Szakmódszertani fogalomtár. A földrajztanításban használt legfontosabb didaktikai és tantárgy-pedagógiai fogalmak (ELTE TTK FFI, Budapest, 2022, 108 p.)
DOI: https://doi.org/10.21862/978-963-489-548-0
Makádi Mariann: Hogyan csináljam? Segédanyagoka földrajztanításhoz tanárjelöltek és kezdő tanárok számára (ELTE TTK FFI, Budapest, 2021, 130 p.)
DOI: https://doi.org/10.21862/978-963-489-332-5 http://geogo.elte.hu/images/EFOP_3.4.4_Foldrajz_6.1_Segedanyagok.pdf
- Tanítási-tanulási folyamat tervezése
- Tanulásszervezés
- Adaptív, inkluzív oktatás
- Tudásmérés-értékelés
- Óralátogatás, óraelemzés, reflexió
Makádi Mariann – Farkas Bertalan Péter – Horváth Gergely: Tanulási-tanítási technikák a földrajztanításban (ELTE TTK FFI, Budapest, 2013, 335 p.)
DOI: https://doi.org/10.21862/978-963-284-672-9
http://geogo.elte.hu/segedanyagok/tankonyvek/47-tanulasi-tanitasi-technikak-a-foldrajztanitasban
- A tanulási képességek fejlesztése a földrajztanításban
- Szövegszerű tanulási technikák alkalmazása a földrajztanításban
- A grafikus szervezők szerepe a földrajz-tanulási folyamatban
- Kérdezési stratégiákra épülő földrajztanítás
- A kutatásalapú és a felfedezéses tanulási stratégia alkalmazása a földrajztanításban
- Az esetalapú földrajzoktatás metodikai kérdései
- Az intézménylátogatások során alkalmazott tereptanulási technikák
Makádi Mariann – Horváth Gergely – Farkas Bertalan Péter: Vizsgálati és bemutatási gyakorlatok a földrajztanításban (ELTE TTK FFI, Budapest, 2013, 343 p.)
DOI: https://doi.org/10.21862/978-963-284-671-2
- A földrajzi megfigyelés, vizsgálódás és kísérletezés mint a valóságmegismerés módszere
- Földrajzi megfigyelés és vizsgálódás a valós, terepi térben
- Vizsgálódás ásványokkal, kőzetekkel a tapasztalati földrajztanulás során
- Légkörtani megfigyelési és mérési gyakorlatok
- Vízföldrajzi megfigyelési és mérési gyakorlatok
- Modellezési technikák alkalmazása a földrajztanításban
- Számítástechnikával támogatott prezentációs technikák alkalmazása a földrajztanításban
Makádi Mariann – Radnóti Katalin – Róka András – Victor András: A természetismeret tanítása és tanulása (ELTE TTK FFI, Budapest, 2015, 423 p.)
DOI: https://doi.org/10.21862/978-963-284-670-5
http://geogo.elte.hu/segedanyagok/tankonyvek/49-a-termeszetismeret-tanitasa-es-tanulasa
- A természetismeret tanításának társadalmi alapjai
- Az anyagkép és az energiafogalom tanításának szaktudományi háttere és szemléleti kérdései
- A kölcsönhatások témakör tanításának szaktudományi háttere és szemléleti kérdései
- A mozgások témakör tanításának szaktudományi háttere és szemléleti kérdései
- A tér- és az időszemlélet alakításának szaktudományi háttere és szemléleti kérdései
- Az összefüggő rendszerek tanításának szaktudományi háttere és szemlélete
- A természetismereti tudásszerzés didaktikai háttere
- Készség- és kompetenciafejlesztés a természetismeret tanításában
- A természetismeret tevékenységközpontú tanítási-tanulási gyakorlata
- A tanítási-tanulási folyamat tervezése és értékelése
Makádi Mariann (2022): Földrajzi fogalomtár. A földrajztanításban használt legfontosabb földrajzi fogalmak (ELTE TTK FFI, Budapest, 118 p.